Consultant Philip Stevenije over de kracht van laagdrempelig verbeteren
Philip Stevenije van PS Advies gelooft in laagdrempelig verbeteren, net als wij.
Proces verbeteren is aan de orde van de dag in uiteenlopende branches en organisaties. Verbetermethodes als LEAN, Agile en Six Sigma helpen je continu verbeteren in de maakindustrie, de logistiek, de bouw en vele andere bedrijfstakken. Hoewel de bedrijven enorm verschillen, volgt het verbeterproces een vaste route. Ontdek hoe jij je proces kunt verbeteren in 9 stappen!
Algemeen gezegd: proces verbeteren helpt je efficiënter te werken. Door verspillingen te elimineren kun je verbeteren.
De specifieke bedrijfsdoelen kunnen per situatie echter verschillen. Wil je de snelste in de branche zijn? Kwalitatief verbeteren? Goedkoper leveren? Deze doelstellingen bepalen de focus binnen jouw verbeterproces.
Wanneer je de bedrijfsdoelen duidelijk voor ogen hebt, is het tijd te bepalen welke factoren in het proces je ervan weerhouden ze te bereiken. Pas dan ontdek je waar de kansen in jouw proces liggen.
Met deze 9 stappen kun je jouw proces blijvend verbeteren:
Technieken als VSM (Value Stream Mapping), Makigami of een Procesmap zijn uitstekende tools hiervoor.
VSM (Value Stream Mapping): VSM analyseert de stroom van informatie of goederen door het proces. Je maakt onderscheid tussen de hoofdstroom van het proces en ondersteunende processen. VSM wordt veel gebruikt in de productindustrie en is een onderdeel van Six Sigma. Lees meer over VSM toepassen.
Makigami: Makigami gaat om het verwerken van informatie en wordt vaak gebruikt bij het in kaart brengen van een informatiestroom. Je maakt onderscheid tussen activiteiten, documenten & systemen, tijdsanalyse en knelpunten. Lees meer over Makigami toepassen.
Procesmap: Een procesmap is een eenvoudige methode om een proces tot in detail uit te werken. Je werkt met verschillende basissymbolen (ovalen, rechthoeken, pijlen) waardoor je tot op microniveau een helder visueel voorbeeld van het proces krijgt.
Onze 9 verbeterstappen volgen in grote lijnen de volgorde van de bekende PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act). Ook PDCA is een continue, cyclische verbeterstrategie. Het borgen van standaarden schiet daar echter vaak bij in, terwijl dat juist een essentieel onderdeel is van blijvend verbeteren.
Cierpa ontwikkelt software om verbeterprocessen te ondersteunen. Zo helpt Cierpa OEE je jouw verspillingen boven tafel te krijgen en de achterliggende reden te ontdekken. En Cierpa Kaizen ordent niet alleen de verbeteracties vanuit de PDCA-gedachte, maar borgt ook je nieuwe standaarden.
In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe onze Cierpa Suite werkt en hoe jij Cierpa Suite optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.