de juiste consultant continu verbeteren kiezen

Een externe verbeterconsultant kan jouw verbetertraject begeleiden en zo een grote bijdrage aan jullie succes leveren. Maar hoe kies je de juiste consultant? 5 Vragen die je iedere verbeterconsultant moet stellen!  

Eerst: wat doet een verbeterconsultant?

Een verbeterconsultant wordt ingezet om een verbetertraject, een verbeterproject of een verbeterteam te leiden binnen een organisatie. Kennisoverdracht is een belangrijk onderdeel van het werk van de consultant, zodat ook na het afronden van de opdracht het verbeteren binnen de organisatie doorgaat.

Voor meer inzicht in het proces dat de verbeterconsultant doorloopt kun je de blogs Wat mag je verwachten van een verbetercoach en 13 Stappen voor de OEE verbetercoach lezen.

Essentiële vragen voor de verbeterconsultant

 1. Waar ligt de passie van de consultant?

Nee, het gaat niet om zijn geliefde fietsrondje op zaterdagmorgen. Maar is de passie in zijn werk gericht op zijn eigen succes of dat van de klant? Heeft hij/zij plezier in verbeteren en het helpen van de klant? Dat is de juiste insteek.

2. Wat is het plan?

Een voor de hand liggende vraag. De kunst is om erachter te komen of de consultant een verbeterfilosofie heeft en een daarop afgestemd pragmatisch draaiboek. Zeker bij meerjarige trajecten is het belangrijk dat de consultant een duidelijk stappenplan heeft en niet ad hoc aan de slag gaat. Maar ook voor een kort traject is het raadzaam om planmatig te werk te gaan.

3. Hoe gaat de consultant de vereiste verbeterkennis overdragen?

Wanneer een verbetermethodiek of -route wordt geïmplementeerd, moet de klant wel getraind worden om de tools, methodes en routes te leren toepassen. Pas dan kan de klant uiteindelijk zelfstandig het maximale uit de software tool halen. Vraag hoe de consultant dit gaat aanpakken.

4. Hoe wordt de kennis binnen de organisatie overgebracht en geborgd?

Niet alleen in de startfase maar zeker ook verder in het verbetertraject is het van groot belang dat de kennis niet beperkt blijft tot bepaalde personen en correct geborgd wordt. Vraag de consultant dan ook hoe hij dit gaat aanpakken.

 5. Wat is het verdienmodel van de consultant?

Werkt de consultant met uurtje-factuurtje (inspanningsverplichting), een vast bedrag voor een traject of is de vergoeding gebaseerd op behaalde resultaten (resultaatverplichting)? Realiseer je de gevolgen van het verdienmodel. Wanneer je focust op een bepaald resultaat, kan de consultant puur gaan voor scoren op dit punt, ten koste van andere resultaten. Op die manier wordt het zijn team, niet het jouwe. Een vast bedrag voor een traject is erg vrijblijvend; wat doen zij ervoor en met welk resultaat? Uurtje-factuurtje kan oplopen tot onverwachte bedragen en zou een traject alleen maar kunnen rekken.

Ons advies is dan ook: maak een combinatie van een vaste en een variabele vergoeding. Vraag bijvoorbeeld om een korting van 20% op het dagtarief, maar bied een bonus van 40% bij behaalde resultaten.

De verbeterconsultants van Cierpa

Cierpa werkt uitsluitend samen met deskundige verbeterexperts. Met onze modulaire, veelzijdige en gebruiksvriendelijke Cierpa Software en de vakkennis van onze Cierpa Certified Consultants zorgen wij ervoor dat bedrijven optimaal kunnen verbeteren! Een win-win-win-situatie – voor de opdrachtgever, voor de consultant en voor ons.

Cierpa Suite

Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?

In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe onze Cierpa Suite werkt en hoe jij Cierpa Suite optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.

Bel met ons

Wil je graag een medewerker spreken?

010 261 4171
Mail ons

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord. (uiterlijk 2 werkdagen)

info@cierpa.nl

Vul dit formulier in, dan nemen wij contact met jou op.