continu verbeteren consultant Fred Waij interview

Fred Waij is een man van de praktijk. Met 25 jaar ervaring in operationele functies bij Heineken en MSD, weet hij precies hoe je verbeteren op de werkvloer voor elkaar krijgt. Nu is hij operationeel manager bij You Improve.

Wat doe je precies bij You Improve?

“Ik geef operationeel leiding aan de adviseurs van You Improve. En ik help klanten in hun verbeterproces. Mijn ervaring op de werkvloer is daarbij echt een voordeel: de theorie kent iedereen wel, maar werk dat je zelf hebt gedaan kun je gewoon heel anders benaderen. ”

Bij wat voor bedrijven komen jullie over de vloer?

“We werken voornamelijk in de maakindustrie, de echte productiebedrijven, maar ook voor logistieke dienstverleners. We zitten in bedrijven van 50 tot zo’n 300 man: daar is voldoende massa om te verbeteren.”

Hoe kom je het verbeterproces binnen?

“Een klant komt bij ons als hij weet dat er verlies of verspilling is. Maar waar zit dat dan? Wij beginnen onze scan op basis van 3 vragen: waar kan het beter, waar kan het sneller en waar kan het goedkoper? Zo stellen we het totale verliesplaatje op en daaruit komt een verbeterproces voort. Dit kan verschillen van het gericht wegnemen van een verlies in een paar maanden tot een meerjarig traject van 2-5 jaar.”

Onze doelstelling: de besparing moet 3x de kosten overstijgen.

Wat voor kosten moeten bedrijven verwachten bij dergelijke trajecten?

“Wij gaan in onze businesscase uit van de As van het Resultaat: wat gaan we doen, wat kost het en wat levert het op? Onze doelstelling is dat de besparing met een factor 3 de kosten moet overstijgen. Dus de kosten worden absoluut goed terugverdiend!

Daarbij werken we met de As van de Autonomie. Ons doel is niet dat de klant ons zo lang mogelijk in dienst houdt, maar dat de klant zo snel mogelijk zelf verder kan. We coachen en werken aan een goede overdracht van kennis en middelen.”

Hoe past Cierpa Software in dit plaatje?

“Daar waar data ontbreken komt Cierpa in beeld. Hun software brengt uniform in beeld waar de verliezen zitten. We gebruiken Cierpa Software voor verschillende doeleinden. Cierpa OEE voor het meten van de productielijnen, Cierpa Kaizen om verbeteringen vast te leggen en Cierpa Competence om kennis en standaarden te bewaken.”

Welke successen maken je trots?

“Twee mooie voorbeelden. Ten eerste bij een frietproducent. Op de verpakkingslijn werd de friet in zakken afgevuld in 48 slagen per minuut. Echter: hij miste slagen, waardoor er werkelijk maar 46 of 47 per minuut werden gevuld. Dan mis je op een dag een heleboel gevulde zakken. Als je zoiets eenmaal opspoort en aanpakt, dan heb je een behoorlijke winst te pakken.

Het andere voorbeeld was een koeriersdienst. Er is maar een korte tijd beschikbaar om te sorteren in het sorteercentrum en vervolgens over de busjes te verdelen. Om te voldoen aan de groeiende vraag naar pakketbezorging moest de capaciteit met 20% groeien, maar zonder dat de kosten per pakket zouden stijgen. En het is ons gelukt: de capaciteit ging met 20% omhoog en de kosten 2 ton omlaag in 3 maanden!”

Hoe staan Nederlandse bedrijven er over het algemeen voor, met proces verbeteren?

“Eerlijk gezegd? Ik ben ervan geschrokken. Ik had gehoopt dat de Nederlandse industrie verder zou zijn, maar er zijn genoeg bedrijven die nog niet eens begonnen zijn! De basisvoorwaarden zijn er nog niet. Teamleiders komen er niet aan toe. KPI’s? Doen ze niet aan. Doelstellingen zijn er maar worden niet nageleefd. Zonde!”

Maak als manager je agenda leeg en ga de werkvloer op. Praat met de mensen!

Hoe komt dat denk je?

“Tja, zolang de groei doorgaat, ligt de focus van bedrijven niet op verbeteren, ze gaan eerder meer van hetzelfde doen. Ondanks de crisis van 2008/2009 zijn veel bedrijven nog niet wakker geschud, ze verdienen nog steeds te makkelijk hun geld. Maar je moet juist het dak repareren als de zon schijnt, niet als de hoosbui komt!”

Welke tip zou je geven aan een bedrijf dat wil starten met proces verbeteren?

“Maak als manager je agenda leeg en ga de werkvloer op, kijk wat er gebeurt. Leidinggevenden zijn te weinig op de vloer of maken te weinig contact. Praat met de mensen! Terug op kantoor kun je bedenken wat je eraan kunt doen.”

Kun je met interne verbeterteams starten of heb je een externe verbeterconsultant nodig?

“Interne verbeterteams kunnen heel goed functioneren. Wel vraagt het een bepaalde afstand om significante verbeteringen in te zetten. Als je een manager van een afdeling vraagt zijn eigen afdeling te gaan verbeteren, gaat hij eerst uitleggen waarom het gaat zoals het gaat, alle verliezen worden goed gepraat. Het is moeilijk om daarvan los te komen omdat het soms voelt alsof je iets niet goed doet. Als externe verbeterconsultant heb je die afstand altijd, dat is een voordeel.”

Werk transparant en maak het bedrijf samen beter.

Hoe breng je goed over aan je mensen dat het bedrijf gaat starten met proces verbeteren?

“Houd je agenda transparant: het doel is het bedrijf beter te maken. Niet om mensen overbodig te maken. Als mensen tijd vrij kunnen maken in hun werkzaamheden gaan ze er niet uit, maar ga je hun tijd besteden aan nog meer verbeteren. Hierdoor gaat het bedrijf in een positieve cirkel omhoog, dit is beter voor het bedrijf.

Het is heel belangrijk dit in het beginstadium te communiceren. Mensen krijgen de angst om overbodig te worden, zeker wanneer je gaat onderzoeken wat waardetoevoegende activiteiten zijn en wat niet. Beantwoord die vraag in een vroeg stadium en stap met het hele bedrijf het verbeterproces in.”

 

Cierpa Consultants

Cierpa werkt uitsluitend samen met deskundige verbetercoaches. Met onze modulaire, veelzijdige en gebruiksvriendelijke Cierpa Software en de vakkennis van onze Cierpa Certified Consultants zorgen wij ervoor dat bedrijven optimaal kunnen presteren! Een win-win-win-situatie – voor de opdrachtgever, voor de consultant en voor ons.

Fred Waij is een van de gedreven consultants waar Cierpa graag mee samenwerkt. Je kunt met hem in contact komen via You Improve.