rol verbetercoach in productieproces

Wat mag en móet je eigenlijk verwachten van een goede verbetercoach? Maak direct een goede start met je verbetertraject met deze 5 tips uit onze ervaring!

De rol van de verbetercoach

Een verbetercoach stuurt het verbeterteam aan en begeleidt verbetertrajecten. De verbetercoach kan een interne of externe kracht zijn, tijdelijk of vast aanwezig in je organisatie.

De verbetercoach maakt de mensen op de werkvloer bewust van het verbeterproces en draagt kennis over, zodat de verbeteringen blijvend zullen zijn en je continu kunt blijven verbeteren.

Wanneer de coach wordt aangesteld, begint hij/zij met een inventarisatie: hoe verloopt het proces en waar zitten de knelpunten? Er wordt vastgelegd welke verbeterpunten er zijn en met welk verbeterpunt jullie gaan beginnen.

Een verbetercoach start met een inventarisatie. Waar zitten de knelpunten en waar start je mee?

Hoe bereikt een verbetercoach zijn/haar doel?

Je wilt natuurlijk graag dat de verbetercoach werkelijk bijdraagt aan jullie succes. En daar zijn enkele heldere voorwaarden voor.

Een verbetercoach moet…

  1. draagvlak creëren
    Een verbetercoach moet mensen enthousiast maken voor verbeteren. De manier waarop dat het beste werkt verschilt per situatie. Wanneer een bedrijf in zwaar weer zit, is de insteek heel anders dan wanneer een bedrijf de groei niet aankan. Bij serieuze problemen lukt het vaak wel mensen mee te krijgen. Maar als er al een hoge werkdruk is, is het niet altijd makkelijk uit te leggen waaróm en hoe er nog verbeterd moet worden. De verbetercoach moet in staat zijn in iedere situatie draagvlak te creëren onder de werknemers.
  2. angst voor verandering wegnemen
    Mensen hebben vaak moeite met verandering. Procesverbeteren is daarnaast vaak confronterend: het maakt alle verspillingen in processen zichtbaar en dat roept snel vragen op. "Doen wij het niet goed dan?" Ook verschillen tussen de shifts worden inzichtelijk; dat wordt niet altijd als prettig ervaren. Het is dan ook belangrijk dat de verbetercoach overbrengt wat procesverbeteren oplevert voor iedere werknemer: what’s in it for me? Procesverbeteren gaat om het groeien van de organisatie en het leuker, beter en prettiger maken van ieders werk, niet om onderlinge vergelijkingen en bestraffende vingers!
  3. hulp bieden
    Een verbetercoach moet het balletje echt aan het rollen krijgen. Het is nooit een goed moment om te starten met verbeteren, horen we vaak. De verbetercoach kan ervoor zorgen dat het verbetertraject soepel van start gaat.
  4. zorgen dat het eerste verbetertraject een succes wordt
    Succes verkoopt, ook binnen een bedrijf! Zorg dat het eerste verbetertraject een succes wordt, hoe groot of klein ook, en motiveer zo mensen om door te gaan of andere afdelingen om ook te starten. De verbetercoach moet het eerste project dan ook zorgvuldig kiezen!
  5. stap voor stap uitbouwen
    Opdrachtgevers hebben de neiging grootse plannen te maken. Verbetertrajecten worden uitgebreid opgezet, meerdere teams moeten aan de slag. Het werkt echter veel beter om stap voor stap te verbeteren. Begin met één team, maak het verbetertraject succesvol en laat mensen uit het eerste team vervolgens helpen in andere teams. Goed plannen, begeleiden, faciliteren en managen van de uitrol van het verbetertraject zijn dan ook belangrijke taken van de verbetercoach. Houd het behapbaar voor alle disciplines en bouw dan uit.

> Lees ook onze blog 13 stappen voor de OEE verbetercoach!

Ook samenwerken met een verbetercoach?

Cierpa werkt uitsluitend samen met deskundige verbetercoaches. Met onze modulaire, veelzijdige en gebruiksvriendelijke Cierpa Software en de vakkennis van onze Cierpa Certified Consultants zorgen wij ervoor dat bedrijven optimaal kunnen presteren! Een win-win-win-situatie – voor de opdrachtgever, voor de consultant en voor ons.

Cierpa OEE

Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?

In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe Cierpa OEE werkt en hoe jij Cierpa OEE optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.

Bel met ons

Wil je graag een medewerker spreken?

010 261 4171
Mail ons

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord. (uiterlijk 2 werkdagen)

info@cierpa.nl

Vul dit formulier in, dan nemen wij contact met jou op.