Vebo: veilig en duurzaam ondernemen met Cierpa Software
Vebo bas Simon continu verbeteren interview

Projectleider Bas Simon gelooft niet in verbeteren om het verbeteren. Verbeteren is pas verbeteren als het je bedrijfsmissie ondersteunt. Dat is dan ook precies waar hij zich op richt bij Vebo, een van Nederlands grootste producenten van prefab beton, ondersteunend staalwerk en aluminiumproducten voor de woningmarkt.

Wat bedoel je daarmee, niet verbeteren om het verbeteren?

“Vaak wordt gezegd dat iedere verbetering goed is. Dat is misschien wel zo, maar dat maakt niet iedere verbetering juíst. Een juiste verbetering past in je visie en missie. Je moet het plan in zicht houden om de juiste keuze te maken – of zelfs te besluiten niets te doen. Als je te veel aanpakt kan het juist een belemmering zijn om je doelen te behalen.”

Iedere verbetering is goed? Misschien. Maar niet iedere verbetering is juíst. 

Wat betekent dat in de praktijk?

“Toen ik een jaar geleden startte bij Vebo kreeg ik 36 openstaande verbeterprojecten mee. Maar welk project doet nu het meeste voor onze visie? En als je projecten moet laten liggen omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt oppakken, is zo’n verbeterproject een jaar later dan nog wel relevant?

We maken nu eerst pas op de plaats. We maken af waar we mee begonnen zijn en werken verder aan onze richting en missie voor we verder gaan. Dan plaatsen we de verbetervoorstellen die passen binnen onze missie in Cierpa Kaizen en kunnen we automatisch rangschikken op moeite en winst waar we mee beginnen. Daarbij gaat het niet gewoon om geld besparen, maar om je doelen bereiken. Een duurzame onderneming kijkt veel verder dan je eigen marge verbeteren.”

Vebo maakt standaard- én customproducten. Dat betekent dat jullie een breed, wisselend scala aan producten ontwikkelen. Maakt dat het lastig om de productie te stroomlijnen en verbeteren?

“Natuurlijk is het makkelijker als je vooral standaardproductie draait. Of als je werkt met een soort Lego-constructie voor de customproductie, waarbij je met vaste blokken gaat werken en de klant daarmee zijn product kan samenstellen. Maar dan beperk je de klant toch. En dat past niet bij ons.

Dus wij zoeken de verbetering in standaardisatie en automatisering. Want de volgorde van het proces is steeds hetzelfde: product tekenen, mal maken, beton storten in de mal, afwatering plaatsen en eventueel nabewerken van het product. En je kunt onderdelen van het proces automatiseren, bijvoorbeeld het tekenproces."

Met standaardisatie en automatisering optimaliseren we het proces, terwijl we de klant niet hoeven beperken met standaardproductie. 

Jullie maken enthousiast gebruik van de Cierpa Kaizen app. Wat levert die jullie op?

“Op dit moment? Veel meer meldingen van gevaarlijke situaties. Het is zó makkelijk om even je mobiel uit je zak te pakken, een foto te maken van die rondslingerende spijker op de grond, een regeltje erbij te tikken: het is bijna een appje.

Vroeger moest er een incidentformulier worden gepakt en ingevuld, dat er iets lag wat daar niet hoorde. Dat moest de teamleider dan overzetten naar Cierpa Kaizen en dan kwam het pas bij de veiligheidscommissie. Dat waren allemaal drempels, waardoor er uiteindelijk gewoon veel minder meldingen gemaakt werden. En het kostte veel tijd ook, voor de melding op de juiste plaats was beland. 

Maar hoe meer issues we kennen, hoe beter. Safety op de vloer moet je zien als een piramide. De onderste, breedste laag bestaat uit gevaarlijke situaties. Daarboven bijna-ongevallen, dan ongevallen en in de punt fatale ongevallen. Die hoop je nooit mee te maken. Als je die onderste laag zo breed mogelijk maakt, wordt de kans steeds kleiner dat je die punt bereikt. En daar gaan we uiteraard voor.”

Hoe meer safety issues we kennen, hoe beter. Dankzij de Cierpa Kaizen app is een melding zó gemaakt.

Hoe zie je Cierpa Software binnen jullie verbeterstrategie?

“Praktisch gezien hebben we de software van Cierpa Kaizen om onze verbeterdoelen te bereiken. Maar Cierpa als bedrijf doet veel meer. Het is echt een businesspartner in ons proces. 

Ik heb bijna wekelijks contact met onze accountmanager. Een momentje om te sparren, over Cierpa Kaizen maar ook over hoe wij een verbetering het beste kunnen aanpakken, de productie kunnen uitbreiden of een visie kunnen ontwikkelen. En als we aanvullende punten tegenkomen waar de software ons zou kunnen ondersteunen, merk ik dat ze daarover na gaan denken. Een unieke samenwerking waar we veel aan hebben!”