Hoe bereid je een audit voor?
Bereid jij je audit goed voor? In de praktijk blijkt dat veel bedrijven zich daar niet echt mee bezig houden.
Ieder bedrijf wil verbeteren, maar lang niet iedereen weet hoe. Kaizen is een uiterst doeltreffende methode om een succesvolle verbetercultuur neer te zetten in je organisatie. Wat doet Kaizen voor jouw verbeterproces?
Ieder bedrijf wil verbeteren. Het is de enige weg naar een hogere productie, hogere kwaliteit, minder storingen en daarmee een beter bedrijfsresultaat. Maar hoe realiseer je dat? Dat is vaak nog niet helder.
Over het algemeen wordt er binnen bedrijven overlegd over de dagelijkse gang van zaken, maar structurele verbeteringen worden niet of niet effectief opgepakt. Er zijn 3 veelvoorkomende situaties:
Vaak beginnen mensen het verbeterproces met een ideeënbus. Iedereen doet zijn suggesties in de (digitale) brievenbus en dan hopen we dat hier structurele oplossingen uit komen. Maar helaas werkt dat vaak niet zo. Dat komt doordat het eigenaarschap van het idee troebel is. De oorspronkelijke aangever kan zijn suggestie niet genoeg onderbouwen en de ontvanger van het idee onderkent of herkent het probleem niet - en zo blijft het idee zonder bestemming achter in de bus.
Kaizen werkt heel anders. Het is een manier van denken, gericht op een veranderende verbetercultuur. Bij Kaizen wordt er structureel gezocht naar passende verbeteringen, in plaats van naar ad hoc oplossingen. De prestaties van een bedrijf verbeter je nu eenmaal niet in 1 dag. Het gaat trapsgewijs, met kleine stapjes.
Met Kaizen realiseer je direct 2 hoofdpunten:
Kaizen biedt vervolgens standaardtechnieken om het probleem aan te pakken. Het Plan-Do-Check-Act-principe van de Demingcirkel vormt de basis van het traject: een probleem signaleren, een oplossing zoeken, de oplossing borgen middels een verbeterde standaard en doorgroeien naar de volgende trap in het verbetertraject. Met Kaizen maak je verbeteren eenvoudig onderdeel van het dagelijkse proces.
Wie begint met Kaizen, begint vaak met Post-its op de muur. Een prima manier om het proces in de vingers te krijgen. De beperkingen van dit systeem blijken echter wanneer er afdelingsoverschrijdend gewerkt wordt (hoe komen die Post-its van de ene op de andere afdeling?) en als het aantal verbeteracties toeneemt. Wanneer een middelgroot bedrijf serieus gaat verbeteren, kan het aantal verbeteracties jaarlijks rustig oplopen tot 2000 acties. En dan is het tijd voor een handiger systeem.
Cierpa Kaizen is een overzichtelijk systeem waarmee je verbeterpunten zichtbaar en beheersbaar maakt. Met ons digitale whiteboard kun je ideeën verzamelen én structureren, zonder dat er ideeën verloren gaan. Vervolgens kun je:
In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe onze Cierpa Kaizen werkt en hoe jij Cierpa Kaizen optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.