WEB CIERPA Interview Cees Tromp 1280*627

Van der Plas Sprouts is een prachtig Noord-Hollands familiebedrijf waarin de derde generatie met passie werkt aan het kweken van kiemgroenten. Met zijn komst naar het bedrijf nam Cees Tromp enkele jaren geleden een hoop verbeterkennis mee, die zeer waardevol bleek bij het opbouwen van een sterke verbetercultuur binnen het bedrijf. Inmiddels is continu verbeteren er de norm.

 

Wat is Van der Plas Sprouts voor bedrijf?

“Van der Plas Sprouts is marktleider op het gebied van kiemgroenten. We kweken in totaal zo’n 20 verschillende soorten sprouts, waaronder broccoli, rode biet, garlic, alfalfa sprouts. Je vindt onze producten in supermarkten, biologische winkels en diverse horecagroothandels. Met ongeveer 100 medewerkers, waarvan 55 FT’ers  in vaste dienst, leveren we niet alleen binnen Nederland, maar ook aan landen zoals Duitsland en Scandinavië.

Het is duidelijk merkbaar dat dit een familiebedrijf is. Het bedrijf bestaat meer dan 100 jaar en inmiddels staan de kleinkinderen van de oprichter aan het roer: Eva van der Plas als algemeen directeur, Pepijn van der Plas als projectmanager en Sven van der Plas als teeltspecialist.

We zijn een organisatie waar loyaliteit en passie centraal staan, wat het een bijzondere plek maakt om te werken. Er is ontzettend veel betrokkenheid bij het bedrijf en het personeel. Dat zie je bijvoorbeeld terug in onze lage verzuimcijfers van 2,5%. Maar ook in het feit dat alles wat we verdienen weer wordt geïnvesteerd in het bedrijf. We zijn allemaal gemotiveerd om continu te blijven groeien.” 

In deze branche is het cruciaal om elk procesonderdeel nauwkeurig te monitoren en verbeteren.

 

Hoe ziet het productieproces van de kiemgroenten eruit?

“Het productieproces begint met de grondstoffen: zaden. Deze worden op hydrocultuur gekweekt, wat betekent dat we water en warmte gebruiken om de zaden te laten ontkiemen. Zodra de zaden beginnen te kiemen en een bepaalde lengte hebben bereikt, worden ze geoogst, grondig gewassen en verpakt.

Het proces lijkt misschien eenvoudig, maar er komen veel controles en aandachtspunten bij kijken, zoals hygiëne, voedselveiligheid en kwaliteit. Omdat we werken met rauwe, kort houdbare producten, is het cruciaal om elk procesonderdeel nauwkeurig te monitoren en continu te verbeteren. Zo blijven we voldoen aan strenge eisen en leveren we de beste producten aan onze klanten.”

 

Wat is jouw rol daarbinnen? 

“Ik ben bedrijfsleider, verantwoordelijk voor de productie en het inpakken van onze producten. Dat betekent dat ik ervoor zorg dat de productieprocessen soepel verlopen, de kwaliteit gewaarborgd blijft en dat we efficiënt werken.

Een belangrijk deel van mijn werk draait om het optimaliseren van processen en het implementeren van verbeteringen. Die focus was nieuw binnen het bedrijf toen ik 3 jaar geleden binnen kwam. Met elkaar hebben we de basis gelegd voor een verbetercultuur binnen Van der Plas Sprouts. Waarbij de fundering voor alle veranderingen uiteraard bij ons MT ligt.”

 

Welke ervaring nam jij daarvoor mee? 

“Bij eerdere werkgevers, zoals Remia en Aviateur, kwam ik al vroeg in aanraking met procesverbetering. Bij Remia startte ik begin jaren 90, toen nog niemand van OEE gehoord had, onder leiding van specialisten van het eerste uur zoals Jack Kessels al met het implementeren van OEE (Overall Equipment Effectiveness).

In de loop der jaren heb ik ontzettend veel geleerd over continu verbeteren, ook over weerstand en gedragsverandering in teams. Die ervaring heb ik meegenomen naar Van der Plas, waar ik een verbetercultuur mocht helpen opbouwen."

Je kunt alleen verbeteren wat je meet. Een meetstructuur is dan de eerste stap.

 

Hoe hebben jullie de eerste stappen op verbetergebied gezet?

Toen ik bij Van der Plas Sprouts begon, waren er nauwelijks data over de productie. Dat maakte het lastig om grip te krijgen op processen, je kunt nu eenmaal alleen verbeteren wat je meet. De eerste stap was dus het opzetten van een meetstructuur.

We hebben eerst geprobeerd zelf iets te bouwen in Excel, maar dat bleek toch vrij complex. Daarom ben ik op zoek gegaan naar verbetersoftware. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Cierpa, een softwarepartner die perfect aansluit bij onze visie. Cierpa is heel resultaatgericht, maar heeft ook oog voor de mens en de organisatie achter het proces. Dat maakt dat ze altijd bereid zijn om mee te denken hoe het voor ons beter kan.

We zijn begonnen met een digitale kruiskaart in Cierpa OEE, een eenvoudige manier om productiedata vast te leggen. Toen dat succesvol bleek, zijn we overgestapt naar de volledig geautomatiseerde software die nu op vier lijnen draait. Dit systeem geeft ons real-time inzicht in onze prestaties.

Daarnaast hebben we Cierpa OEE uitgebreid met de Quality-module. En dat bleek echt een gouden greep voor onze kwaliteitscontrole. Waar we eerder werkten met papieren afvinklijsten, werken we nu met digitale formulieren die bovendien op de vereiste momenten afroepbaar zijn in het systeem. Dat maakt dat altijd de juiste controles uitgevoerd worden én dat de documentatie daarvan er ook altijd is. Dat maakt de kwaliteit volledig betrouwbaar en scheelt ook nog eens enorm veel werk voor onze kwaliteitsafdeling, in de dagelijkse praktijk maar ook in het geval van audits.”

 

Welke uitdagingen kwamen jullie tegen bij verbeteren? 

“In het begin was er wat weerstand, vooral bij de operators. Ze zagen niet meteen het nut van veranderingen en waren niet gewend om gegevens in te vullen. Dus ze vulden de kaarten niet altijd in en dat maakte de eerste data die we verzamelden onbetrouwbaar, wat frustratie opriep.

Maar er was toch ook al direct een gedragsverandering. Er werd ineens inzichtelijk hoeveel tijd de lijnen eigenlijk stil stonden door kleine oponthouden, zoals net te laat beginnen, technische problemen, een plaspauze. En daar viel al meteen een kwartje, van dit moeten we beter kunnen.

Toen eenmaal de eerste successen van het meten zichtbaar werden, vielen er nog meer kwartjes en hebben we samen de schouders er echt onder gezet. Verbeteren zit nu verweven in ons dagelijkse werk.”

 

Wat zijn de grootste successen die jullie geboekt hebben? 

“Een van onze grootste successen is dat we het rendement van de lijnen met meer dan 20% hebben verhoogd. Dat is een enorme vooruitgang, zowel in efficiëntie als in motivatie op de werkvloer. Daarnaast hebben wij veel meer zicht en grip op onze voedselveiligheid nu we preciezer kunnen meten en controleren – een enorm belangrijk punt bij Van der Plas Sprouts. Ook is de samenwerking in het team versterkt. Mensen zijn meer betrokken en zien de voordelen van verbeteringen in hun dagelijkse werk.” 

Verbeteren is nooit 'af', je moet blijven investeren in je processen. 

 

Welke verbeterkansen moeten naar jouw idee meer aandacht krijgen bij andere bedrijven? 

“Wat mij betreft moeten bedrijven eenvoudiger denken. Start klein en praktisch, in plaats van te beginnen met dure, complexe systemen die de werkvloer overweldigen. De betrokkenheid van medewerkers is cruciaal, verbeteringen werken alleen als de mensen op de werkvloer erin geloven en actief meedoen. Daar moet je eerste focus liggen.

Verder denk ik dat veel bedrijven de kracht van digitale tools nog onvoldoende benutten. Die kunnen niet alleen processen efficiënter maken, maar ook de betrouwbaarheid en traceerbaarheid verbeteren, wat belangrijk is in de huidige markten.

En realiseer je dat verbeteren nooit ‘af’ is. Blijf investeren in nieuwe technologieën en manieren om processen slimmer in te richten. In dat proces hechten wij veel waarde aan samenwerking en feedback, zowel van medewerkers als van partners zoals Cierpa. Het gaat erom dat je een cultuur creëert waarin verbeteren de norm is.”

Cierpa OEE & Quality

Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?

In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe Cierpa OEE & Quality werken en hoe jij Cierpa Software optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.

Bel met ons

Wil je graag een medewerker spreken?

010 261 4171
Mail ons

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord (uiterlijk 2 werkdagen).

info@cierpa.nl

Vul dit formulier in, dan nemen wij contact met jou op.