mannen met helmen praten

Er zijn verschillende goede verbetermethodes. Er zijn veel overeenkomsten, soms lopen ze zelfs in elkaar over. Toch is iedere verbetermethodiek ooit vanuit een specifieke vraag en een bepaalde cultuur ontstaan. Dat verschil blijft aanwezig in het DNA van de verbetermethode. Daarom in deze blog: de 5 meest gebruikte verbetermethodes – en wanneer je ze inzet.

De gelijke basis van verbetermethodes

Eerst even de overeenkomsten. Hoewel de ene verbetermethode beter kan passen bij een situatie, bedrijf of verbeteraar, zijn er in de basis gelijke uitgangspunten.

Alle verbetermethodes richten zich namelijk op:

  • verliezen zichtbaar maken
  • teamgericht verbeteren (Small Group Activity): multidisciplinair, met medewerkers van de werkvloer
    standaardiseren en borgen: PDCA/DMAIC
  • procesgericht werken (niet afdelingsgericht, silo’s doorbreken)
  • cultuurverandering: Samen Continu Verbeteren als cultuur
  • de medewerker is de kritische succesfactor: alle medewerkers in hun kracht zetten, bottom-upcommunicatie versterken 

De meest gebruikte verbetermethodes

Naast overeenkomsten zijn er ook verschillen. Iedere methode heeft een eigen focus en daarmee eigen kracht. In de praktijk zijn Lean, Six Sigma, TPM, WCM en TQM de meest gebruikte verbetermethodes. Waar staan deze methodes voor? En binnen welk verbeterdoel passen zij? Een overzicht.

LEAN
“De perfecte organisatie”

Ontwikkeld

Japan, 1990

Ontstaan vanuit

Supply chain

Oorspronkelijke focus

Verliezen (in geld en tijd) minimaliseren
Pull in plaats van push in de supply chain

Implementatiescope

Hele onderneming

Wie wordt betrokken?

Iedereen intern, leveranciers en klanten 

LEAN betekent letterlijk ‘slank’. Deze verbetermethode is erop gericht je bedrijfsprocessen slanker te maken. Stel de vraag: wat is de optimale productie als de processen 24 uur per dag, 7 dagen per week zonder oponthoud door kunnen gaan? Met dit doel voor ogen identificeer je waar je verspillingen zitten en ga je ze elimineren. Je verbetert de kwaliteit, de doorlooptijd neemt af en de kosten dalen. De klant wordt tevredener en de processen verlopen soepeler.

Benieuwd hoe software jou kan helpen LEAN te werken? Lees het artikel Wat is LEAN software?

Six Sigma
“De slanke organisatie”

Ontwikkeld

Verenigde Staten, rond 1985

Ontstaan vanuit

Kwaliteit-/procesbeheersing

Oorspronkelijke focus

Minder dan 3,4 defecten per miljoen eenheden

Implementatiescope

Hele onderneming

Wie wordt betrokken?

Iedereen intern 

Six Sigma draait om het idee dat je alleen een goed eindproduct kunt leveren als alle deelstappen en onderdelen ook goed zijn. Door fouten en defecten in het proces op te sporen en te voorkomen, verbeter je je eindproduct. Six Sigma streeft zo naar een minimale standaardafwijking in je productie.

TPM
“De geoliede organisatie”

Ontwikkeld

Japan, 1988

Ontstaan vanuit

Onderhoud/productie

Oorspronkelijke focus

Maximale machinebeschikbaarheid en productiviteit

Implementatiescope

Fabrieken/operations

Wie wordt betrokken?

Iedereen binnen operations 

TPM staat voor Total Productive Maintenance. Met TPM probeer je optimale condities te creëren voor alle aspecten van de machine en voor iedere levensduurfase. Zo verhoog je de veiligheid, productiviteit en kwaliteit in je proces.

Lees meer over Wat is TPM?

TQM
“De kwaliteitsorganisatie” 

Ontwikkeld

Japan, rond 1985

Ontstaan vanuit

Kwaliteit

Oorspronkelijke focus

Zero defects in producten naar de klant 

Implementatiescope

Hele onderneming

Wie wordt betrokken?

Iedereen intern en leveranciers 

Bij TQM of Total Quality Management ligt de focus (duidelijk) op de kwaliteit van de producten of diensten. Steeds weer fouten uitsluiten, net zo lang tot de klant tevreden is.  Het idee is dat wanneer je je proces zodanig verbetert dat een levering in 1 keer goed gaat, je tijd en kosten bespaart op correcties, reparaties of andere herstelacties.

WCM
“Keep it simple”

Ontwikkeld

Geen exacte tijd of locatie bekend

Ontstaan vanuit

LEAN

Oorspronkelijke focus

Verliezen zichtbaar maken
Teamgericht en procesgericht verbeteren
Standaardiseren en borgen
Focus op medewerkers en successen vieren

Implementatiescope

Fabrieken/operations

Wie wordt betrokken?

Iedereen binnen operations

WCM staat voor World Class Manufacturing. Een verbetermethode ontstaan vanuit LEAN, met aspecten van TPM en Six Sigma erin. De lat ligt daarmee hoog: afslanken (LEAN), optimaal produceren (TPM) én de hoogste kwaliteit nastreven (Six Sigma). De methodes vinden elkaar in het streven naar standaardisatie, het stapsgewijs verbeteren en het elimineren van verliezen.

Verbetermethoden worden wel vaker gemixt. Dat kan zijn om een verbetermethode beter af te stemmen op alle activiteiten of afdelingen binnen het bedrijf, of om de beste elementen van verschillende verbetermethodes toe te passen, zoals bij WCM.

De keuze voor een verbetermethode

Alhoewel de keuze voor en de 'trouw' aan een verbeterfilosofie binnen bedrijven en bij consultants soms religieuze dimensies aanneemt (met believers en non-believers), is de keuze van de verbetermethodiek uiteindelijk niet het belangrijkste. Samen verbeteren en resultaten boeken, dáár gaat het om!

Of zoals onze ervaren Cierpa Certified Consultant Philip Stevenije zegt:

"Ik kan werken met de verbetermethode waar het bedrijf een voorkeur voor heeft of al mee werkt. Ligt de methodiek nog niet vast, dan kies ik liefst voor een basismethodiek, die eigenlijk aan alle verbetermethodes ten grondslag ligt. Mijn aanpak is een integrale aanpak tot verbeteren, met veel aandacht voor de mensen die het moeten gaan doen. Werken met verbeterteams, PDCA, eerst nadenken dan doen, borgen. Die basis kun je snel en goed implementeren en helpt je direct vooruit. Wat je weer helpt om mensen te betrekken bij het traject.”