een close-up van wat eten

Mensen blij maken en verrassen met heerlijke snacks: dat is de missie van Van Geloven. Met vertrouwde toppers als Van Dobben, Mora, Kwekkeboom en natuurlijk Ad Van Geloven zelf zal dat geen probleem zijn. Tegelijkertijd kent het bedrijf genoeg uitdagingen. Assistent WCM coördinator Etu van Wijk vertelt over meebewegen in een wisselende markt, met een groeiend bedrijf, in tijden van corona, met een flexibel assortiment - en hoe Cierpa OEE houvast geeft.

Hoe ziet het bedrijf Van Geloven eruit?

“Van Geloven telt ruim 1000 medewerkers en 6 fabrieken. Het hoofdkantoor zit in Tilburg. Iedere fabriek heeft zijn eigen specialiteiten en een eigen management, met een overkoepelend directieteam voor Van Geloven.”

Welk assortiment hebben jullie?

“We hebben natuurlijk de bekende snacks, zoals bitterballen, kroketten, loempia’s. Maar we doen veel meer dan dat. We hebben een scala aan vegetarische producten, we maken producten voor private labels en we zijn altijd bezig met nieuwe concepten. We produceren voor de supermarkt, de groothandel, de horeca en de industrie.  

Alles bij elkaar een breed en beweeglijk assortiment. Alleen al in Tilburg hebben we 400 verschillende producten!”

Hoe komt het dat er zoveel beweging in jullie assortiment zit?

“Wij luisteren naar de markt. Dat is onze grootste kracht. Wat wil de consument? Dat resulteert in productontwikkeling, overnames, groei. En corona maakt ook alles anders. Een sluiting in de horeca? Een streep door de evenementen? Dat heeft gevolgen voor onze productie voor groothandel en horeca. Dat houdt in dat er lijnen zijn die tijden niet of minder gebruikt worden.”

Wij schrikken er niet van als een lijn een tijd stil ligt.

Hoe gaan jullie daarmee om?

“Het is complex, het vraagt enorm veel van je flexibiliteit. Maar we zijn het gewend om ons aan te passen en we schrikken er niet van als een lijn een tijd stil ligt. Belangrijker is dat je blijft beantwoorden aan de veranderde vraag van de markt. De lockdown is een heel moeilijke periode, maar we draaien wel volop.” 

Hoe ziet een productielijn er bij jullie uit?

“Dat is per product anders, maar ieder product begint natuurlijk op de keukenafdeling. Ragouts, marinade, halffabrikaten. Daarna komen allerlei productspecifieke vervolgstappen als afkoelen, paneren, invriezen. Vervolgens komen de producten terecht op de eindlijnen, waar ze geportioneerd en ingepakt worden.”

Op die eindlijnen gebruiken jullie al jaren Cierpa OEE.

“Dat klopt. Zo’n 10 jaar geleden zijn we begonnen met de handmatige kruisjeskaart. De operators hielden de kaarten bij, de teamleiders zetten ze in het systeem. OEE gaf ons direct enorm veel nieuwe inzichten. In de beschikbaarheid, in mogelijke problemen op de lijn.

Maar de werkwijze kon beter. De teamleiders hebben veel medewerkers onder zich en waren veel tijd kwijt met het invullen van gegevens. Kostbare tijd, die ze beter kunnen steken in het begeleiden van de productieprocessen. Bovendien weten ze niet alles: de operators zijn de mensen die op de vloer staan en zien wat er gebeurt. De details verdwenen. Daarom zijn we overgestapt naar digitale kruisjeskaarten.”

De operators zijn de mensen die op de vloer staan en zien wat er gebeurt. Zij kennen de details die wij nodig hebben.

Hoe was dat voor de operators?

“In eerste instantie heel spannend. We hadden nog helemaal geen computers aan de lijn. Maar onze operators hebben het fantastisch opgepakt. Het scheelt dat in dit digitale tijdperk iedereen privé gewend is om te gaan met smartphones en laptops. En de software is niet ingewikkeld om te gebruiken.

Wat de operators enthousiast maakt is dat ze zien dat de software er is om hun werk beter te maken, niet moeilijker. We kunnen storingen nu uitsplitsen bijvoorbeeld. Niet meer algemeen een melding dat er 10 minuten een storing was, maar met 2 klikken op de knop geef je aan welke storing er dan was, in welk onderdeel. Zo krijgen we de oorzaak boven tafel – en kunnen we hem verhelpen. Dat werkt veel prettiger én het motiveert als je ziet dat er iets met je input gebeurt. 

We zorgen er ook voor dat we kennis blijven uitwisselen. Onlangs heeft consultant Willem Siebers een opfriscursus gegeven aan 68 operators. Daar willen we niet alleen kennis brengen, maar zeker ook halen. Wat zou nog helpen om het werk van de operator makkelijker te maken? Daar zijn hele goede tips op gekomen, daar zijn we heel blij mee.”

Sinds januari dit jaar zijn jullie weer een stap verder gegaan en overgestapt op realtime meten.

“Klopt. We zijn begonnen met 1 lijn en we zijn ontzettend enthousiast. Het neemt de operators tijd uit handen want alles gaat automatisch, terwijl je informatie nog gedetailleerder is. In de digitale kruisjeskaart werk je met blokken van bijvoorbeeld 5 minuten. Maar in realtime metingen wordt alles tot op de seconde geregistreerd. Hoe lang en waarom was er een storing? Al die informatie helpt ons het productieproces steeds verder te stroomlijnen.”

Cierpa OEE laat niet zien hoe goed je lijn werkt maar hoe goed je organisatie werkt. Zo ontdek je hoe je bedrijfsbreed kunt verbeteren.

Wat levert OEE jullie als organisatie op?

“We krijgen inzicht, op verschillende niveaus. In een flexibele, altijd ontwikkelende organisatie als Van Geloven is het om te beginnen heel belangrijk om een tool te hebben waar je op terug kunt vallen. Als je mee wilt kunnen bewegen met de markt, wil je vooraf weten: hoeveel tijd, hoeveel mensen hebben we nodig om een x aantal te kunnen produceren? Is de lijn daarmee kostendekkend? Die handvaten krijgen we in Cierpa OEE.

Daarnaast kunnen we met Cierpa OEE ons proces verbeteren. Niet onze lijn, maar ons proces – een belangrijk onderscheid. OEE laat je namelijk niet zien hoe goed je lijn werkt, maar hoe goed je organisatie werkt.

Staat de lijn stil? Waarom is dat dan? Als de technische dienst een storing niet op tijd oplost, vertaalt zich dat in een lagere OEE. Als inkoop te laat levert, komt de lijn stil te staan. Als de planning niet genoeg mensen aan de lijn plaatst, kun je niet verder. Als een operator niet genoeg kennis heeft om een probleem op te lossen, kost het tijd om hulp in te schakelen. 

Alleen een cijfer zegt ons dus niks. Cierpa OEE geeft informatie over onze hele organisatie, met alle ondersteunende afdelingen erbij. En dat is essentiële informatie om bedrijfsbreed te kunnen verbeteren.”

Cierpa OEE

Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?

In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe Cierpa OEE werkt en hoe jij Cierpa OEE optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.

Bel met ons

Wil je graag een medewerker spreken?

010 261 4171
Mail ons

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord. (uiterlijk 2 werkdagen)

info@cierpa.nl

Vul dit formulier in, dan nemen wij contact met jou op.

Goede software maakt moeilijke dingen makkelijk!

Wil jij ook laagdrempelig continu verbeteren? Cierpa Software zet jouw verbetertraject op de rit met PDCA, Kaizen en OEE. 

Logo Cierpa