verbeteren interview Lumileds Rob Gommers

Hoe blijf je staan in een veranderende, veeleisende markt als de automotive branche? Daarop bestaat maar 1 antwoord: continu blijven verbeteren. Bij Lumileds Middelburg leggen ze de lat hoog. Cost engineer Rob Gommers vertelt over een digitaal, organisatiebreed verbeterproces, ondersteund door Cierpa Suite. Innoverend en motiverend!

Lumileds is wereldwijd marktleider in autolampen. Wat is de rol van de fabriek in Middelburg binnen het internationale bedrijf?

“Lumileds Middelburg levert metalen, kunststof en metaal/kunststof connectoren en caps voor de andere Lumileds-fabrieken. Vaste producten in hele hoge volumes, van miljoenen per serie. Deze series lopen zo al jaren. Dat biedt veel voordelen, zoals een zeer lange looptijd, een interne voorraad en een goede afstemming met onze interne klant. De uitdaging voor ons is niet de productie zelf, maar het leveren van een zo constant mogelijke kwaliteit.”

Hoe verloopt het productieproces binnen de fabriek?

“Voor onze metaaldelen gebruiken we hooggeautomatiseerde persen die in staat zijn allerlei verschillende producten te maken.

Op de spuitgietafdeling spuiten we de metaaldelen over met hoogwaardige kunststof. Dat doen we met een hoge precisie en een hoge kwaliteit – onze specialiteit. Daarvoor werken we met sterk geautomatiseerde lijnen van kunststofaanvoer tot pallet. Generieke machines met specifieke matrijzen en robots. De uitdaging bij deze lijnen is dan ook om zo constant mogelijk te produceren, want je kunt er niks anders op maken. Daarnaast hebben we wat kleinere machines die meerdere producten kunnen maken. De uitdaging hier is om zo goed en snel mogelijk om te stellen om geen efficiency te verliezen.”

Onze uitdaging is niet de productie zelf, maar een zo constant mogelijke kwaliteit.

Er is momenteel wereldwijd een afnemende vraag in de automotive branche. Hoe gaan jullie daarmee om?

“We proberen onze middelen en onze mensen goed in te blijven zetten. Van ons personeelsbestand zit 10% in de innovatieve hoek. Echte specialisten, die we graag aan het werk willen houden. Nu er minder vraag is vanuit de automative branche, gaan we op zoek naar andere manieren om hun kennis in te zetten.

We zijn met de provincie gaan brainstormen over een innovatiecentrum, waarbij startups en kleine ondernemingen gebruik kunnen maken van onze expertise. Het afgelopen jaar zijn we reeds op kleine schaal van start gegaan, hoewel de haalbaarheidsstudie naar het Technologiecentrum nog loopt. We maken ontwerpscans, bekijken hoe maakbaar een product is, of het goedkoper of sneller gemaakt kan worden. We bieden ook de mogelijkheid om een stuk van een gebouw te huren of gebruik te maken van productiecapaciteit die we over hebben.

Cierpa is ook aangehaakt. Het is een uitgelezen kans om al in een vroeg stadium te laten zien wat software kan betekenen in het productieproces, waar dat normaal pas in een later stadium aan bod komt. 

Als innovatief bedrijf willen we onze kennis en middelen graag nuttig inzetten, ook voor andere partijen.

Het is een mooi initiatief voor alle partijen. Momenteel bekijken we de haalbaarheid om dit op grotere schaal te gaan doen met meerdere partijen, waaronder andere bedrijven en ook onderzoeks- en onderwijsinstellingen. Wij kunnen onze kennis en middelen nuttig inzetten, en andere ondernemingen, startups, scale-ups en studenten hebben toegang tot praktijkkennis die anders nergens te halen is.”

Lumileds is ook innovatief in het continu verbeteren. Hoe komt dat?

“Lumileds is een onderdeel geweest van Philips. Daar stond het continu verbeteren al heel vroeg hoog in het vaandel, dus het is ons met de paplepel ingegoten.

En sinds we alleen automotive producten zijn gaan leveren, is de noodzaak van verbeteren alleen maar groter geworden. Want de automotive klant verwacht al van je dat een klacht een volgende keer niet meer voorkomt. Je moet dus blijven verbeteren, processen moeten geoptimaliseerd worden, om te zorgen dat je geen herhalingsklachten krijgt.”

Continu verbeteren is ons met de paplepel ingegoten. Gelukkig, want in onze branche moet je blijven verbeteren en optimaliseren.

Welke verbetermethodes zetten jullie in bij het verbeterproces?

“We werken uiteraard met verbetervoorstellen, Kaizens, die mensen zelf kunnen indienen. Daarnaast hebben we verbeterteams, voor grotere problemen die niet zomaar op te lossen zijn. Die pakken we aan met multifunctionele teams. We kijken via gestructureerde methodes wat nu werkelijk het probleem is voordat we conclusies trekken en iets gaan veranderen.

Die verbeterteams kunnen overigens behoorlijk fanatiek zijn. We hebben namelijk een wereldwijde competitie, de Quality Improvement Competition. Binnen fabrieken strijden verbeterteams jaarlijks om de beste verbetering, in kwaliteit, proces, snelheid of kosten. Een jury beoordeelt dat, zowel intern als extern. Vervolgens komen de teams die gewonnen hebben ergens ter wereld bij elkaar. Al die verbeteringen komen dan nog eens aan bod tijdens een hele leuke week, wat ook de beloning is voor ieders inzet uiteraard.

Het idee bij de QIC is dat het gaat om teams vanaf de werkvloer. Niet om innovatoren of engineers, het gaat om het stimuleren van verbeteren op de productievloer. Het maakt mensen trots als ze een complex probleem hebben kunnen oplossen. Het motiveert als daar waardering voor is.”

Jullie werken met Cierpa Software om jullie verbeterproces te ondersteunen. Ooit begonnen met Cierpa OEE en nu uitgegroeid tot een hele Software Suite. Hoe is dat ontstaan?

“Het verbeterproces staat bij ons nooit stil. We bedenken steeds weer een nieuwe vraag en Cierpa kan daar steeds weer op inspringen. Met maatwerk tillen we de software én ons verbeterproces naar een hoger niveau – een win-winsituatie voor beide partijen.  

Samen met Cierpa tillen we ons verbeterproces naar een hoger niveau.

Dat groeide langzaam. We zijn inderdaad begonnen met Cierpa OEE, toen we een datalaag misten in ons verbeterproces. We hadden al heel veel verbeteringen doorgevoerd, waar zaten er nog problemen?

Toen dat een tijdje liep, ontstond er een probleem in ons oude documentbeheersysteem. Cierpa bood een oplossing in de Competence-module. Dat was wel heel sterk, want we konden zo de documenten rechtstreeks aan de OEE en de machine koppelen, wat het heel eenvoudig maakt om snel de juiste documentatie op te vragen. Toen hebben we ook meteen de foutencatalogus geïntegreerd met de Competence, dat werkt ook heel soepel.

Vervolgens zijn we gestart met Cierpa Kaizen. Een verademing, na de drama’s van het indienen van verbetervoorstellen in Excel. Voor veel mensen is het indienen van een verbetervoorstel een stuk laagdrempeliger geworden. En het motiveert om te zien dat de voorstellen ook werkelijk uitgevoerd worden.

Cierpa Kaizen was een verademing, na de drama’s van het indienen van verbetervoorstellen in Excel.

We hebben dus al veel bereikt, maar we zijn nooit klaar. Zo hebben we onlangs nog een onderhoudsmodule aan Kaizen toegevoegd. We blijven samen groeien en komen zo steeds verder in het verbeterproces.”

Wat is het voordeel van de Cierpa Software Suite ten opzichte van losse systemen?

“Voor een gebruiker, of voor een operator in het bijzonder, voelt de Cierpa Suite als één systeem. Met linkjes kun je makkelijk overstappen van het een naar het ander. Zonder opnieuw inloggen of een andere werkwijze in een ander systeem. Vanuit OEE kun je een logboekmelding maken in Kaizen. Vanuit OEE kun je naar Competence om je documentatie te zoeken. In het gebruik is de software één grote fabrieksomgeving waarin je alles kunt vinden.”

Wat is volgens jou de sleutel tot succesvol verbeteren?

“De kleine verbeteringen waarderen. Kleine verbeteringen kunnen juist die kleine irritaties wegnemen. En heel veel kleine stapjes zijn bij elkaar een hele grote stap.

Realiseer je ook dat verbeteren iets is wat je samen doet. Samen met alle mensen die dagelijks in productie staan. Het gaat niet lukken met een verbetergoeroe op kantoor die het allemaal wel zal vertellen. Luister naar je mensen, juist op de vloer weten ze echt wat wel en niet goed gaat.”

Na een lang verbetertraject is het gelukt een productielijn uit China terug te halen naar Middelburg. Dat maakt ons trots.

Welke verbetersucces maakt je trots?

“We hadden 4 productielijnen voor een bepaald type product, waarvan er 1 in China stond bij een externe leverancier en 3 bij ons in Middelburg. We hebben het proces in Middelburg zodanig weten te verbeteren en versnellen, dat we onze volledige productie uit China terug hebben kunnen halen naar Nederland.  Zonder investering in extra apparatuur of extra mensen. We hebben het op kosten en kwaliteit kunnen winnen van China. Een heel lang traject, waar veel mensen aan werkten, en het is mooi dat we dat tot zo’n succes hebben gebracht.”

Cierpa Suite

Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?

In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe onze Cierpa Suite werkt en hoe jij Cierpa Suite optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.

Bel met ons

Wil je graag een medewerker spreken?

010 261 4171
Mail ons

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord. (uiterlijk 2 werkdagen)

info@cierpa.nl

Vul dit formulier in, dan nemen wij contact met jou op.