3 Vragen om kwaliteitscontroles perfect in te richten
Verbeterconsultant Rob Gommers gaat voor efficiency
Kwaliteitscontroles worden vaak gebaseerd op aannames: de ervaringen van medewerkers, klantverzoeken of incidenten die men koste wat kost wil voorkomen. Hoewel begrijpelijk, leidt dit niet altijd tot een effectieve kwaliteitscontrole. Om een controlelijst optimaal in te richten, is het belangrijk om vooraf de juiste vragen te stellen over het toegepaste proces en de gewenste kwaliteit.
Ervaren verbeteraar Rob Gommers neemt je mee langs drie cruciale vragen om grip te krijgen op kwaliteit, zowel bij bestaande als nieuw in te richten kwaliteitscontroles. Ook legt Rob uit hoe je met het Quality Control Plan, dat hij samen met Cierpa ontwikkelde, al in de basis sterkere keuzes kunt maken!
Een effectieve kwaliteitscontrole zonder onnodige kosten
Een goed opgezette kwaliteitscontrole is essentieel om consistente kwaliteit te leveren en afkeur binnen of buiten de fabriek te voorkomen. Toch wil je dit doen zonder onnodige kosten door te belasten aan de klant, die immers gewoon een goed product verwacht. Hoe weet je of je kwaliteitscontrole zo is ingericht dat deze efficiënt, effectief en relevant is?
➤ Al bezig met kwaliteitscontroles? Stel jezelf dan de volgende 3 vragen!
Voor een lopende productie beoordeel je met deze 3 vragen of je huidige kwaliteitscontrole efficiënt is:
Vraag 1: Hoe is de controlelijst tot stand gekomen?
Veel controlelijsten ontstaan uit ervaring of naar aanleiding van incidenten. Hoewel logisch, wordt er dan vaak niet kritisch gekeken naar het waarom van een controle. En daarnaast kan de controle in de loop der tijd overbodig zijn geraakt, bijvoorbeeld doordat een nieuwe machine een afmeting of gewicht automatisch detecteert, waardoor een aparte controle daarop overbodig wordt. Een kritische evaluatie van de herkomst van je controles blijft dus noodzakelijk.
Vraag 2: Zijn alle controles herleidbaar?
Elke controle op de lijst moet aantoonbaar nut hebben. Het moet helder zijn welke risico’s je probeert te beperken. Bovendien vraag je je af: is dit risico echt essentieel voor de klant? Bijvoorbeeld: een klant wil wellicht een product zonder krassen, maar maakt het daadwerkelijk uit als het product 1 mm te groot is? Het doel is om controlepunten te selecteren die direct bijdragen aan klanttevredenheid en productkwaliteit. Is dat niet zo, dan horen ze niet op de controlelijst.
Vraag 3: Zijn alle controles echt nodig?
Te veel controles zorgen voor onnodige kosten, vertraging en frustratie bij operators. Lange lijsten leiden vaak tot inefficiënt werken; operators kunnen geneigd zijn om controles oppervlakkig of routinematig af te vinken, waardoor er geen werkelijke grip meer is op de kwaliteit. Het is effectiever om te focussen op bijvoorbeeld de drie meest essentiële punten, in plaats van tijd te besteden aan zeven minder belangrijke. Minder maar betere controles leiden tot een hogere betrouwbaarheid én motivatie op de werkvloer.
➤ Een nieuw in te richten proces? Stel jezelf dan deze 3 vragen!
Beter nog dan reflecteren op de bestaande kwaliteitscontrole is het opstellen van het kwaliteitsbeheersingsplan voordat het proces definitief ingericht wordt. Dan kun je nog keuzes maken die controles eenvoudiger of zelfs overbodig maken. Denk bijvoorbeeld aan het poka yoke maken van een product waardoor een controle vervalt of de keuze voor een grondstof die meer procesruimte geeft.
Alleen de risico’s die niet volledig in het product of proces af te dekken zijn, komen in aanmerking voor controles. Vervolgens maak je keuzes: voer je eindcontroles uit of controleer je tussendoor? Na het inschatten van risico’s is het belangrijk om slim te groeperen en in te schalen: hoe vaak en op welke momenten controleer je, zodat het werk behapbaar blijft?
Met deze 3 vragen breng je de risico’s in kaart en bepaal je welke controles echt noodzakelijk zijn:
Vraag 1: Wat kan er fout gaan?
Vraag 2: Wat kunnen we in het product of proces voorkomen?
Vraag 3: Wat, waar en hoe (vaak) gaan we controleren?
Pas daarna stel je de controleformulieren op. Een digitale werkwijze is daarbij vele malen efficiënter en betrouwbaarder dan werken met papieren lijsten.
Lees ook: 8 Redenen om digitaal kwaliteit te meten.
Het resultaat? Een Quality Control Plan dat je stap voor stap leidt naar een effectieve en efficiënte kwaliteitscontrole waarmee je niet alleen problemen voorkomt, maar ook tijd en kosten bespaart.
Cierpa Quality Control Plan voor een effectief kwaliteitsbeheersingsplan
Het Quality Control Plan is een aanvulling op Cierpa Quality, onze laagdrempelige en resultaatgerichte software waarmee je kwaliteitscontroles ombuigt tot effectieve verbetertools. Cierpa Quality gaf al alle mogelijkheden om kwaliteitscontroles te vergemakkelijken, verbeteren en borgen. Maar het Quality Control Plan gaat nog een stap verder: het biedt ondersteuning om ook het kwaliteitsbeheersingsplan op te stellen.
Het Quality Control Plan helpt je nog vóór de daadwerkelijke controles om foutkansen te identificeren, triageren, weg te verbeteren, en als dat niet lukt, automatisch door te zetten naar een digitale kwaliteitscontrole op de juiste plaats op het juiste moment.
Van Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) via het Control Plan naar de controleformulieren: alles geborgd in één auditproof kwaliteitsmanagementsysteem!
De module gaat verder dan alleen het invullen van het Quality Control Plan. Ook de kwaliteit van het plan zelf wordt bewaakt. Met automatische registratie van wijzigingen en een slimme opmerkingenfunctie zie je in één oogopslag welk deel van het plan nog aandacht behoeft en wanneer het tijd is voor de volgende review. Tijdelijke afwijkingen van de controleparameters worden ondersteund en komen automatisch op het controleformulier terug.
Het Cierpa Quality Control Plan is perfecte software om het controleproces een stuk eenvoudiger, efficiënter en beheersbaarder te maken!
De waarde van het Quality Control Plan volgens Rob Gommers
Rob Gommers heeft een lange staat van dienst in de maakindustrie. De rode draad in zijn carrière is continu verbeteren. Hij kent Cierpa Quality vanuit de klantkant en heeft een grote rol gespeeld in het ontwikkelen van het Quality Control Plan als aanvulling op de bestaande software. Inmiddels is hij werkzaam als zelfstandig verbeterconsultant.
“Klakkeloos aannemen dat het gaat zoals het gaat zit niet in mijn aard. Ik heb er altijd een uitdaging van gemaakt om repeterend werk steeds verder te vereenvoudigen of automatiseren zodat er ruimte ontstaat om nieuwe uitdagingen op te pakken: niet steeds harder gaan lopen maar slimmer aanpakken.
Een ander essentieel punt in het verbeterproces is blijven nadenken waarom je doet wat je doet. Wanneer je weet waarom je als organisatie bepaalde keuzes maakt, kun je beter uitdragen aan medewerkers wat de strategische richting is en waarom. Dat geeft behalve een sterke interne motivatie ook bewustzijn. Met elkaar naar hetzelfde doel toe werken geeft bij voorbaat al een hogere efficiency.
Bij het maken van ‘Loss Maps’ bij mijn laatste werkgever kwam ik erachter dat er veel informatie was maar dat deze moeilijk verwerkbaar was door de losse, vaak nog papieren, overzichten. Het invoeren van Cierpa OEE heeft daar verandering in gebracht en maakte het mogelijk om in een fractie van de tijd een verliesplattegrond op te leveren. Daarna zijn we Cierpa Competence in gaan zetten om documenten snel, eenvoudig en goed beheerd aan de machines beschikbaar te maken. Vervolgens kwam de Cierpa Kaizen-module om de verbetercultuur verder te ondersteunen.
Een audit bracht aan het licht dat het FMEA – Control Plan en de controleformulierdocumenten onvoldoende op elkaar aansloten. Dat werd de start van het ontwikkelen van het Quality Control Plan als uitbreiding op Cierpa Quality. Een sterke tool die breed inzetbaar is.
Inmiddels ben ik als zelfstandig verbeterconsultant aan het werk. Mijn jarenlange praktijkervaring vanuit de klantzijde helpt me daarbij. Mijn doel is nog altijd hetzelfde: verbeteren waar dat mogelijk is zonder grote programma’s of lange doorlooptijden. Kleine stappen die snel resultaat opleveren motiveren om een volgende stap te nemen en software kan een krachtig middel zijn om dat doel te bereiken. Door slim produceren kunnen we de maakindustrie in een hogelonenland als Nederland behouden en versterken en daar word ik enthousiast van!”
Rob Gommers is met al zijn ervaring en kennis beschikbaar voor freelance opdrachten, interim klussen of advies en support op consultancy basis. Je kunt contact met hem opnemen via Linkedin of kijk op www.robuustverbeteren.nl
Cierpa Quality
Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?
In een korte demo leggen we graag uit hoe Cierpa Quality werkt en hoe jij Cierpa Software optimaal kunt inzetten in jouw organisatie.