Verbeteren volgens Bart van der Linden

Met een brede ervaring bij uiteenlopende bedrijven, mogen we wel zeggen dat Bart van der Linden weet wat verbeteren is. En dat levert een helicopterview met heldere inzichten op.

 

Hoe ben je in deze tak van sport beland?

“ Na mijn studie HTS Werktuigbouwkunde ben ik eigenlijk altijd in de productie werkzaam geweest. Eerst op de vloer, in de ploegendienst. Je probeerde in je eigen shift zo veel mogelijk producten te realiseren met zo min mogelijk verlies. Daarna maakte je een handgeschreven rapport en achteraf werden op kantoor de data bekeken.

Toen ik doorgroeide naar bedrijfsleider en plant manager, belandde ik aan de andere kant van de tafel. Mijn focus werd verbeteren: hoe kan het anders?”

 

Helpt je ervaring op de werkvloer hierbij?

“Absoluut. Operators weten waar ze mee bezig zijn. Waar ze last van hebben, wat beter kan. De kracht ligt op de werkvloer, daar moet je altijd naar luisteren.  

Wat je daarbij wel moet realiseren, is dat gevoel en feiten niet altijd overeenkomen. Vraag maar eens wat de grootste verliespost is volgens de operators en ga vervolgens meten of dat klopt. Heel vaak staat de aangewezen verliespost niet op 1, maar op 4 of 5. Dat is een eyeopener voor mensen. Meten is weten, dat is echt een onmisbare stap in het verbeterproces. Als je dit aantoont, heb je de interesse van de operators meteen te pakken.”

 

Je begint het verbeterproces dus op de werkvloer. Wat is daar de reden voor?

“Het heeft geen zin om ideeën te pushen door de organisatie. Er is meer draagvlak en dus resultaat als het idee van onderaf komt. Niet alleen zit daar de meeste kennis, maar ook zijn het de mensen die de verbeteringen moeten gaan uitvoeren. Laat mensen meedenken, betrek ze in het proces, luister naar ze. Ook als er een keer een minder goed idee tussen zit. Zolang je het samen doet, kom je steeds verder.”

 

Ga je altijd eerst voor de ideeën die financieel het meeste opleveren?

“Zo zwart-wit is het niet. Als je een lijst gaat maken van je grootste verliezen, staan er altijd een paar hele grote punten op. Die kunnen wel jaren kosten om op te lossen of een grote investering vragen. Dat zijn niet altijd de punten waar je je direct op moet richten. Het laaghangende fruit, de makkelijk oplosbare problemen, levert ook veel op. Financieel telt het op, maar het kan ook veel dagelijkse frustratie wegnemen én je draagvlak vergroten.”

 

Hoe ziet een goed verbetertraject eruit?

“Meten is echt stap 1. Niet met aannames maar met feiten aan de slag. Zet een goed ingevuld systeem op en zorg voor data die kloppen. Ik werk graag met de Cierpa OEE: makkelijk in te vullen door de operators en met een paar drukken op de knop kun je de data vervolgens omzetten in heldere analyses.

Daarna komen de verbeterideeën. Met een pareto-analyse bepaal je waar je aan de slag gaat. In overleg met de technische dienst en de verschillende afdelingen ga je kijken hoe je kunt verbeteren en minder verlies in kwaliteit of tijd kunt realiseren.

De Cierpa Kaizen Cockpit komt daar in beeld. Je legt ideeën vast, een planning, wijst de kartrekker aan, stelt een deadline. Met PDCA kun je zien in welke fase het verbeteridee zit. En doordat alles wordt vastgelegd, is de stap naar borgen ook zo gezet.

Ook heel mooi hieraan is dat je achteraf kunt zien wat je bereikt hebt. Vaak leeft het idee dat er weinig verandert. Maar als je kunt zien wat er al is gedaan, is het makkelijker om iedereen gemotiveerd te houden.”

 

Welke verbeteringen heb je zo in het verleden doorgevoerd?

“De resultaten kunnen enorm groot zijn. Zo hebben we bij Kingspan met de inzet van een tweede ploegendienst en het stroomlijnen van de processen de productie kunnen vervijfvoudigen. Bij Tremco Illbruck hebben we de stilstanden aanzienlijk terug weten te brengen door gepland onderhoud in te voeren, waardoor de productietijd en de output enorm verbeterden.”

 

Zie je overeenkomsten in het verbeterproces bij verschillende bedrijven?

“Er wordt vaak al actief verbeterd binnen afdelingen. Het probleem zit regelmatig in afdelingsoverschrijdend werken: zijn de teams op elkaar afgestemd? Wordt er efficiënt samengewerkt aan het totaalplaatje?

Een andere valkuil is verkeerd bezuinigen. Goedkopere grondstoffen inkopen bijvoorbeeld. Als die grondstoffen leiden tot verwerkingsproblemen, meer stilstanden of onderhoud, meer kwaliteitsverlies, dan schiet je er niks mee op. Goedkoop is vaak duurkoop.”

 

Welke verbetertips zou je anderen willen meegeven?

“Laat je niet te veel leiden door mooie kreten en cijfers, denk vooral na. Blijf met 2 benen op de grond staan. Kijk nuchter naar het proces en maak samen afwegingen gebaseerd op je gemeten data. En zorg voor dat draagvlak. Ga in overleg met de mensen die met de verandering te maken zullen hebben, van productie tot inkoop. Zo boek je samen de beste resultaten.”

 

Bart van der Linden is momenteel beschikbaar voor een nieuwe uitdaging! Zijn werkveld ligt binnen het optimaliseren van de gouden driehoek van productie: mens, machine en methode. Neem contact met hem op via Linkedin.

deel via

Cierpa Software maakt continu verbeteren bereikbaar voor iedere organisatie. Lean manufacturing scherpt het arbeidsproces op de werkvloer dusdanig aan dat u tot betere en snellere eindresultaten komt en verspilling in het bedrijfsproces ultiem wordt teruggedrongen. Met onze lean software voor bedrijven stuurt u dit voortdurende proces eenvoudig en snel zelf aan. Waar gewenst met ondersteuning van een van onze verbeterconsultants.

Technieken en methodes zoals 5S audit, Kaizen, OEE en het overkoepelende lean gedachtengoed staan aan de basis van onze software suite. Met Cierpa OEE, Cierpa Kaizen, Cierpa Quality, Cierpa Competence en Cierpa Assessment maakt Cierpa Software sneller verbeteren haalbaar voor ieder bedrijfsproces.

Blijf op de hoogte van nieuwe features, succesverhalen, tips & tricks
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief (verschijnt ±6 keer per jaar)

Verbeteren volgens Bart van der Linden