Efficiënt produceren bij Novidon

Novidon maakt zetmeel van de reststroom van aardappelen. Het internationale bedrijf produceert hier verschillende producten van: grondstoffen voor hondenvoer en noedels, maar ook grondstoffen voor papier en karton. TPM Facilitator Eugene van der Linden werkt aan een zo efficiënt mogelijk productieproces waarin werkelijk niets weggegooid wordt.

 

 

Novidon maakt nieuwe producten op basis van reststroom. Hoe gaat dat in zijn werk?

“Wij ontvangen reststroom van aardappelproducten. Bijvoorbeeld van frietfabrikanten of chipsproducenten. We mengen, raffineren,  drogen, tot we zetmeel in handen hebben. De filterscore en de kwaliteit van het product bepalen wat we er verder mee gaan doen.”

 

Welke producten maken jullie zoal?

“We maken natief zetmeel en gemodificeerd zetmeel. Onze vestiging in Nijmegen is de enige die foodproof voor de consument is. Dat betekent dat onze producten verder verwerkt mogen worden in noedels, soepen en meer. Ook maken wij grondstoffen voor diervoer, papier, karton en, van gemodificeerd zetmeel lijm, boorspoeling.  Wij gooien letterlijk niets weg.”

 

Merken jullie een verandering in jullie productieproces door de coronacrisis?

“Nauwelijks. In onze vestiging in Nijmegen werken we met 20 man in totaal (dagdienst en ploegendienst). Het is niet ingewikkeld om in zo’n situatie met afstand te werken. Op kantoor zitten we nu wel met minder mensen tegelijk.

De aanlevering van de reststroom gaat ook gewoon door. Al komt er nu minder van de frietfabrikant en meer van de chipsproducent. Wij kunnen in ieder geval gewoon verder.”

 

Wat doet u als TPM Facilitator?

“Total Productive Maintenance is een methode om onze werkwijze makkelijker te maken voor de werknemers. Ik probeer het productieproces zo efficiënt mogelijk te ordenen. We hebben bij Novidon gelukkig veel Willie Wortels aan boord die daarbij helpen. Samen met een consulent en een projectmanager richten we ons op pilaren als Opleiding en veiligheid, Technische dienst en Productie. De Kaizen Cockpit van Cierpa is een mooi hulpmiddel daarbij.”

"We kunnen op ieder moment laten zien wat de status van een probleem is. Dat motiveert en zorgt ervoor dat mensen betrokken zijn.”

Op welke manier is jullie werkwijze veranderd sinds jullie met de Kaizen Cockpit werken?

“We noteren alles. De operators vullen de afwijkingsformulieren in, wij zorgen er met Cierpa Kaizen voor dat de afwijkingen worden bijgehouden en vertaald worden in acties. We wijzen een eigenaar aan, die krijgt bericht en gaat aan het werk. Zodra de actie is afgerond krijgen we bericht.

Het mooiste moment in het traject is het terugkoppelen aan de operator. Mensen zien nu dat er iets gedaan wordt met de problemen die ze tegenkomen. Bovendien kunnen we op ieder moment laten zien wat de status van een probleem is, als mensen dat willen weten. Dat motiveert en zorgt ervoor dat mensen betrokken zijn.”

 

Was het lastig om mensen enthousiast te krijgen voor een nieuw systeem?

“In eerste instantie is het natuurlijk wennen. Ik had zelf nooit van Cierpa Kaizen gehoord, ik werd erop gewezen door Eric van Roosmalen, die toen bij Aviko zat. Ik ben nu de hoofduitvoerder van het systeem. Ik vind het een ideaal systeem. We gebruiken het ook in onze vestiging in Veurne (België) en zijn bezig het ook in Engeland te implementeren. De operation manager daar is ook laaiend enthousiast. 

Onze operators werken niet direct in Cierpa Kaizen, omdat we niet op iedere werkplek op de werkvloer computers hebben. Daarnaast zijn er mensen voor wie de drempel om digitaal te werken heel hoog is. Ze durven, willen of kunnen het niet. Daarom werken we met papieren afwijkingsformulieren die ik vervolgens in Cierpa Kaizen zet. Dat werkt voor ons goed. Zolang wij zorgen voor een goede terugkoppeling, is de betrokkenheid en het verschil in werkwijze ook op de werkvloer voelbaar.”

“We hebben veel meer overzicht dan vroeger. Daardoor kunnen we het onderhoud beter afstemmen én de veiligheid verbeteren.”

Hoe draagt de Kaizen Cockpit bij aan TPM?

“We hebben veel meer overzicht dan vroeger. Wat is er gedaan, wat moet nog, om welke tijd? Welke afwijkingen zijn er en waar worden ze door veroorzaakt? Iedereen op kantoor kan het systeem in en kan precies zien wat de stand van zaken is. Nu kunnen we het onderhoud beter afstemmen én de veiligheid verbeteren.”

 

Cierpa Kaizen in 3 minuten

Verbeterpunten zichtbaar en beheersbaar maken – dat is de essentie van een effectief verbetertraject. Cierpa Kaizen werkt met een realtime actielijst, die uw organisatie helpt actiegericht te denken en zo resultaten te boeken. Met deze structurele verbetermethode versnelt u het verbeterproces met een factor 2 tot 3!

Thumbnail

NAAR CIERPA KAIZEN 

deel via

Cierpa Software maakt continu verbeteren bereikbaar voor iedere organisatie. Lean manufacturing scherpt het arbeidsproces op de werkvloer dusdanig aan dat u tot betere en snellere eindresultaten komt en verspilling in het bedrijfsproces ultiem wordt teruggedrongen. Met onze lean software voor bedrijven stuurt u dit voortdurende proces eenvoudig en snel zelf aan. Waar gewenst met ondersteuning van een van onze verbeterconsultants.

Technieken en methodes zoals 5S audit, Kaizen, OEE en het overkoepelende lean gedachtengoed staan aan de basis van onze software suite. Met Cierpa OEE, Cierpa Kaizen, Cierpa Quality, Cierpa Competence en Cierpa Assessment maakt Cierpa Software sneller verbeteren haalbaar voor ieder bedrijfsproces.

Blijf op de hoogte van nieuwe features, succesverhalen, tips & tricks
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief (verschijnt ±6 keer per jaar)

Efficiënt produceren bij Novidon